След като се видя колко трудно трябва да е било на древните ни предци да направят рисунките, ако са били на ниско технологично равнище на разивтие и не са получили някаква по-особена помощ, редно е да се запитаме, защо са отделили толкова усилия за направата им? Същият въпрос е актуален дори и при развито древно общество. Отговорът е в това, че рисунките са незаменимо средство за изказване и поради това са били много потребни на хората. Получава се така, защото рисунките носят изключително много информация наведнъж. Те предават ситуации, емоции, събития – винаги наведнъж и като едно ясно цяло. Това не може да се постигне с реч. Всеки може да опита да опише речево една рисунка, но това почти със сигурност е обречено на провал. Първо, нужно е огромно по мащабите си обясняване. След това, нужно е и за описващия, и за слушателя да изпозлват едни и същи изразни средства и да влагат в тях напълно еднакъв смисъл. И накрая, нужни са невероятни търпение, постоянство и концентрация – да помним постоянно това, което сме си представили до момента, и към него да добавяме следващите описания. Затруднения от такъв род правят рисунките незаменимо средство за ясно и точно предаване на информация в разумни срокове.
Освен това, когато мислим за нещо, ние си го представяме. Първата информация, с която разполагаме за него, винаги е под формата образ – във въображението ни. Когато споделяме това с някого, то той си изгражда образ според нашите описания, а речта е само средство да предадем образа. Това показва, че основният начин, по който психиката ни обработва информацията, е чрез образи. Чрез речта можем да постигнем достатъчна за целите на ежедневието точност в описанието и възприемането, но не можем да постигнем бързо и ефективно пълна яснота. Това е възможно само чрез изобразяването, което представлява директен изказ на въображението ни.
Разновидност на рисунките са техническите чертежи. При тях е въведена стандартизация на изразните средства и на начина за разбирането им. Така еднаквите обекти винаги се изобразяват по еднакъв начин и на разчитащия чертежа е напълно ясно какво вижда пред себе си, което е напълно еднакво с онова, което черталият е имал предвид. Техническите чертежи са незаменими в техниката. Първо, те спестяват хиляди страници обяснителен текст. Второ, те дават еднозначно разбиране на конструкцията. Тази логика на стандартизиране е налична и при изобразителното изкуство, където се изпозлват архетипове – дълбоко вкоренени и подсъзнателни понятия за съдържанието и смисъла на различните символи. Така че, предаването на информация чрез изображения е като цяло стандартизирано, бързо, точно, ясно и изчерпателно. Затова изобразяването е незаменимо.
Образите са съвкупности от елементи и пропорции. Пропорциите са съвкупности от отношения, които се запазват трайно. Например, квадратът е квадрат, независимо дали го смаляваме или уголемяване, независимо дали го въртим или преместваме. По същия начин рисунките от Магура притежават няколко неизменни вътрешни отношения (пропорции), които позволяват винаги да познаем, че това пред нас е магурска рисунка. Това означава, че най-важното в един образ са вплетените в него пропорции, защото точно те дават индивидуалността на образа, те носят и неговия архетип и смисъл. Тогава, за да изобразим каквото и да е, нужно е да предадем пропорциите му. Така е и в техническото чертане, така е при рисунките от Магура.
При тях се наблюдава едно изключително стриктно придържане към определен набор от особености, които неизменно се пренасят от една рисунка към друга. Прави впечатление, че всичките рисунки могат “да се върнат назад” до три образа, които се явяват нещо като родители за всички останали рисунки. Тези три образа са извор на няколко пропорционални особености, които се преплитат в рисунките, като при всяка следваща рисунка се получава надграждане и усложняване на достигнатото до момента. Това е един вид еволюция на основата на няколко начални условия (пропорции).
Изниква въпросът, защо е тази настоятелност при предаването на именно тези пропорции и на тяхното развитие. Нужно е преди това да се отговори на въпроса, какво подтиква човека да изобразява. Човек може да бъде осенен от идея или емоция, която не може да изрази речево, нито чрез жестове, танци и изобщо чрез тялото и поведението. Тогава на помощ идва изобразяването.
Някои допускат, че в Магура то може да е опит за заявяване на себе си, че ето и аз съществувам на този свят. Конкретно идеята е, че различните посетители на галерията с рисунките са изобразили собствени символи, така че да „увековечат” себе си. За тази цел е най-вероятно човекът да потърси обществено място, което поради това е достъпно и наблюдаемо от всички. Не е много логично да заявяваме себе си на скрито място в пещера, където почти няма да имаме публика, а именно тя е нужна при такъв мотив. При това положение следва отделните изображения да носят и някакъв личностен елемент, някаква следа от егото на художника, а такива не се наблюдават.
Друг подтик към изобразяването може да е задаването на указания в кратък и ясен вид. Това значи, че съществува някакъв процес и, че задаваме разяснения за извършването му. Възможно е също да се разкаже история – минала, настояща или бъдеща.
За рисунките от Магура себезаявяването е най-нелогичното обяснение, защото то предполага изобразяването (изтъкването) на собствени отличителни особености, каквито другите нямат, а не стриктно подреждане в логическата верига на развитието на образите. Следователно, рисунките от Магура са израз на съвсем различен стремеж и, за да бъде той разбран, е нужно да се знае какви са условията, при които са нарисувани.
Пещерата Магура е дълга с всичките си известни галерии над три километра, а входът на Галерията с рисунките е на около триста метра от входа на пещерата. В миналото тя не е била благоустроена и влизането толкова навътре е било опасно начинание, ако приемем, че хората тогава са разполагали само с примитивни технически пособия. На места има много стръмни и хлъзгави преходи и, които без благоустрояването, биха представлявали смъртна опасност дори при наличието на изкуствено осветление. Това значи, че оставилите рисунките са рискували живота си, за да го направят. Очевидно е, че за това е необходим основателен мотив.
Друго обстоятелство разкрива допълнителни затруднения и то е съставът на боята за рисунките. Тя се състои от изпражнения от прилепи, примесени с варовиково мляко, което има циментиращо въздействие върху боята, като с това допринася за нейната огромна трайност, бързо стягане и добро прилепване към стените. Докато изпражненията от прилепи се намират навсякъде из пещерата, то варовиковото мляко се намира само в галерията, която днес е наречена „Фиордите”. Това е много труднодостъпно място, където могат да влизат само хора с нужната подготовка и екипировка. Става дума за тесни, стръмни и рязко извиващи се галерии, чиито вход е на около километър и половина от входа на Галерията с рисунките. С това минималното разстояние, което трябва да се измине, за да се съберат нужните съставки и да се направят рисунките, е 4200 метра смъртоносен преход. Но също така значи и, че пещерата трябва да е познавана добре от по-рано, защото безцелното лутане в деня на рисуването няма да доведе до събирането на нужните съставки. Или да е бил наличен водач, който по принцип живее в пещерата за разлика от хората.
Близо до Фиордите се намират няколко зали, в които от 1971 до 1976 година са провеждани изключително успешни експерименти за лечение на бронхиална астма. В дъното на една много тясна галерия, явяваща се продължение на тези зали, по онова време са нарисувани няколко съвременни драсканици. От тогава са изминали четиридесет години, но все още тези драсканици са напълно мокри и кални. Влажността и температурата в пещерата са постоянни целогодишно, като влажността е почти 100%. При липсата на течение в тази задънена галерия изсъхването е невъзможно. А рисунките от Магура са сухи. Галерията с рисунките е също задънена и без въздушни течения, пак при същата висока влажност, което означава, че изсъхването им не е естествен процес, а се дължи именно на варовиковото мляко, освен ако възрастта им не е удивително голяма. Ролята на варовиковото мляко е била много добре известна на онези, които са ги нарисували, и означава, че тяхното намерение е било рисунките да имат огромна трайност.
Освен цялата описана дотук подготовка, важен е бил и изборът на галерия. В повечето галерии капе вода от тавана и образува сталактити. Те могат с времето да покрият стените и да унищожат рисунките, а това е трябвало да бъде избегнато. Затова е избрана точно настоящата Галерия с рисунките, защото там няма никакво капане на вода от тавана и никакви сталактити не се образуват.
Тази галерия е особена и с друго. Докато в останалите части на пещерата има следи от разрушения на тавана при земетресения, то в Галерията с рисунките от тавана не е паднал нито един камък. Това показва, че тя има уникална за пещерата земетръсна устойчивост, което е допълнителен благоприятен фактор за опазването на тази древна библиотека. Означава също, че разположението на рисунките е било много добре премислено, тъй като в пещерата са налични и много други места, където един импулсивен художник би могъл да изобрази всичко, което пожелае.
Направата на рисунките е било планирано начинание. При това положение няма много варианти за мотив за рисуването им. Било е очевидно важно да се изрисуват, в което са вложени много сили и голям риск. Такова начинание може да бъде оставянето на послание с надеждата да бъде намерено и разбрано в някакво много далечно бъдеще или да служи на всички бъдещи хора за огромен период напред – като училище на човечеството. Затова е била необходима голямата трайност на изображенията и чудесната защитеност на избраната галерия, а също и дълговечността, предлагана от технологията. Най-вероятно хората от магурската култура са записали най-важното, което им е било известно, или всичко, което са имали като познание, но в синтезиран вид. Те едва ли са достигнали до него по еволюционен път, защото това би се случило и при други човешки популации, тъй мисленето на хората не е твърде различно, а наблюдаваните явления са едни и същи. Поради това е най-вероятно рисунките да са записките по уроците на Учителите, които да останат за онези времена, когато Учителите не могат да общуват с хората. „Художниците” са били уверени, че тяхното знание никога няма да остарее и да се окаже безполезно и тази увереност е имала съвсем реални основания. Тя е възможна единствено, ако се описват фундаментални знания за принципите и устройството на света и човека.
Понеже са положили всички необходими усилия да осигурят дълготрайност на посланието си, то вероятно са имали съществени причини да смятат, че в близко бъдеще няма да има хора, които ще са способни да намерят рисунките и да ги разберат. Такъв поглед към бъдещето е възможен, ако по някаква причина хората са били убедени, че трябва да мине много време, преди задълбоченото разбиране отново да намери своето място сред човечеството. По някои особености личи, че рисунките са правени в момент на планетарен катаклизъм, който е и изворът на песимизъм относно скорошното възстановяване на човечеството до такава степен, че някой да може да си позволи достатъчно свободно време и сили, че да намери и разчете записаното знание. Основание за такова предположение е сцената, представена на Фигура 3.
В сцената изглежда, че някакво тяло от небето е повлияло нишката на живота, като я е скъсало. Възможно е това да е изображение на планетарен или местен катаклизъм. При всички положения то има съществена роля, щом на неговата поява и въздействие е отделена цяла сцена.
Възможно е също рисунките да са направени толкова дълготрайни и в толкова защитена среда, просто за да издържат на хилядолетия употреба и посещения, без да са съществували никакви извънредни обстоятелства. Тогава отново на преден план изплува убедеността, че те винаги ще бъдат актуални и полезни.
За записа си магурската култура е избрала да не използва писменост и това е едно изключително разумно решение. Ако бяха ползвали писменост, то би трябвало да изпълнят стените на цялата пещера с текстове. Представете си ние да решим да запишем знанието си като цивилизация! На второ място, разбирането на езика им би затруднило много получателите на посланието. Дори да бъде разчетен езикът им, то остават проблемите с термините, сравненията и изобщо с речевите похвати, които биха могли да се окажат неразбираеми. Затова магурската култура е направила най-гениалното нещо: знаели са, че всички неща в света са аналогични помежду си и са извели само освновните и най-съществени зависимости, като са ги представили под формата на отношения, пропорции и образи. Това е универсален език. Това е най-логичното и смислено обяснение защо тези пропорции остават неизменни във всяка рисунка и се предават с изключителна настоятелност и постоянство.
На рисунките от Магура е била отредена най-великата надежда в света: отново или изобщо да има просветено и разбиращо човечество.
Направени са, разбира се, тълкувания, че рисунките имат ритуален характер. Това твърдение звучи смислено, но само ако не са взети предвид всички факти. Ако рисунките имаха ритуален характер, това предполага, че по онова време е съществувал някакъв култ, при който периодично (например при съответния празник, или на високосна година – откъде знаят за високосните години, ако не са били доста добре запознати с астрономията?, или друго събитие) жреци са влизали и са изобразявали поредната рисунка. Те вероятно са се придържали към установения изобразителен стил, с което може да се обясни устойчивото поддържане на пропорциите, но с времето имитацията без разбиране би трябвало да доведе до загубване на така ревностно пазените пропорции. Спомнете си, някои тези на официалната наука говорят за разлика между първите и последните рисунки от порядъка на 5 000 години, което време е напълно достатъчно, за да настъпят съществени изменения. За толкова време възникват и изчезват цели цивилизации и народи, а какво остава за стила на изобразяването? От друга страна, много по-лесно би било да правят тези изображения някъде на обществени места под откритото небе. Но да кажем, че това е култ и при него няма нужда от логика и рационално поведение. Култът е бързо и изпитано обяснение, обаче в района, само в радиус от двайсетина километра, има стотина пещери, които са много по-малки и достъпни, но в които няма и следа от рисунки. Следователно, това трябва да е бил някакъв съвсем малък и ограничен култ, който изобщо не се е радвал на одобрението на околните и никак не е имал силата да грабне човешкия ум и сърце, но все пак е просъществувал няколко хиляди години. В това няма здрава логика.
Единствената здрава логика следва от виждането, че рисунките са запис на познания и абстрактни идеи, а мотивът за направата им е запазването на това знание.
Посвещението в Магура, което се предлага на страниците на настоящата книга, е именно въвеждане във философията на тези древни абстракции така, както ги е разбрал авторът.