География на пещерата
Магура е голяма пещера, намираща се в днешна Северозападна България, на около четиринадесет километра по права линия северозападно от Белоградчик и фактически в центъра на Балканския полуостров. Това е важен факт, както ще се види по-нататък, имащ връзка с просветителската роля на древната Магурска школа на първо място за народите от Балканите, а след това и за останалото човечество. Пещерата се помества в Рабишката могила, като я пресича в посока югоизток-северозапад. Това разположение и тези посоки ще се срещат често в темите, посветени на Магура и околността на Белоградчик, защото това са посоки, които имат дълбок мистичен смисъл, вплетен в множество древни светилища и тайнствени обекти от околността, като едно от неслучайните съвпадения е, че и Магура има същата ориентация.
Произход на пещерата
Рабишката могила някога се е намирала под земята – в земната кора, като надигането на Стара планина (Балкана) я издига нагоре и така тя става самотен хълм сред Дунавската равнина. Понеже равнината представлява дебел до два километра пласт от утаечни скали, които леко се разтварят и пробиват от водата, то тя е прорязана от множество огромни подземни пещери. При разкъсване на земната кора подземните пещери често се появяват отгоре. Такъв е случаят и с Магура – тя е част от огромна, древна пещерна система в плочата на Дунавската равнина, която е била откъсната и издигната заедно със скалите, превърнали се в днешния хълм.
Тези размествания в кората водят до появата на вдлъбнатина на североизток от могилата. В нея се образува Рабишкото езеро с вода, идваща от подземни реки, течащи по останалите под земята пещерни галерии. Езерото е свързано с Магура чрез система от подземни тунели, а също и с останалите в земната кора древни пещери.
Вярвания за езерото и пещерата
За езерото старото местно население е оставило през вековете различни истории за мистични същества, които го обитават. Какви са природата и произходът им, ние не знаем, а е възможно съществата и историите да са плод напълно и единствено на човешкото въображение, макар всяка история да има своето реално основание. Известно е в психологията, че човекът е неспособен да измисли коренно нов сюжет, а може само да променя и украсява неща, които е наблюдавал. Имайки предвид свързаността на езерото с подземния пещерен свят, все можем да си обясним случаите на срещи между хората и митични същества от пещерата и езерото.
Така пещерата Магура се явява само входът към едно практически безкрайно и почти напълно непознато подземно царство, състоящо се от много и много километри и равнища на все още неизвестни ни подземни пещери. Както се каза, древните българи от околността са предали през поколенията множество разкази за същества от дълбините на пещерата и езерото, като в техните представи двете са свързани и бездънни, а съществата често са давали на хората знания умения. Този подземен свят е силно свързан с вдъхновението и появата на рисунките.
С това идваме до най-важната за нас особеност на пещерата – нейните рисунки.
Броят на рисунките
Различните академични източници дават различни сведения за техния брой. Едни говорят за неколкостотин, други посочват числото седемстотин, а трети говорят за повече от хиляда рисунки. Кой е прав, едва ли може да се каже, защото преброяването зависи от точния подход на обособяване на рисунките, който се използва. Така едни изследователи броят всяка резка за отделна рисунка, а други броят привидно свързаните в общо цяло образи за отделно изображение. Макар да няма пълно съгласие по въпроса за броя на рисунките, можем спокойно да приемем, че те са достатъчно много, за да не са случайни.
Организация на рисунките
По-съществената особеност е, че рисунките са групирани в сцени, като най-голям брой и най-сложни сцени се намират в т.нар. „Слънчева зала” – самата сърцевина на Галерията с рисунките.
Сцените са логически и тематично обособени съвкупности от рисунки. Те предават цялостна история и цялостно познание, като с това формират основата на посвещението в Магура.
Наличието на сцени е безценно, защото говори за организация на мисълта и темата. Това е качествено ново равнище в сравнение с отделни символи, изрисувани без връзка помежду си. Дори детето може да изпълни много и много страници с букви, но само грамотният и имащият какво да каже ще изпълни страниците със смислен текст, както това е направено в пещерата.
Възраст на рисунките
Академичните изследователи нямат единно мнение и по въпроса за възрастта на рисунките. Едни твърдят, че те са изобразявани в много продължителен период от време чрез дорисуване на нови, като намират за себе си основания да ги разделят в групи според предполагаемата им възраст. Така те заявяват, че най-новите са рисувани съвсем наскоро – преди около три хиляди години, а най-старите оценяват на възраст от около пет хиляди години. Други изследователи говорят за възраст от седем до три-четири хиляди години, някои – за около дванадесет хиляди. В последно време се говори и за четиринадесет хиляди години от направата на най-старите рисунки, а най-новият научен подход е да се заявява, че възрастта им може да е дори 40 хиляди години, защото от тогава са най-старите археологически следи от хора в пещерата. Има дори случаи, в които едни и същи изследователи посочват различна възраст в отделните си изявления. С това науката ясно ни заявява, че не знае отговора на въпроса за възрастта или се свени да го изрече.
Защо науката е неспособна да се изкаже еднозначно за възрастта на рисунките?
Получава се така, защото се работи с допускания и под натиск. Изследователите оценяват възрастта по косвени начини – от кои периоди са намирани човешки следи в пещерата, в кои периоди би следвало човечеството да прави подобни изображения и т.н. Не могат, обаче, да се направят преки изследвания като радиовъглероден анализ, защото той ще даде при всички положения недопустима грешка.
Причината е, че рисунките са правени с фосилизирано гуано, а това значи тор от прилепи, която е минерализирана – разложена е и може да има всякаква възраст още в момента на рисуването. Не можем да разчитаме, че гуаното е вземано за употреба веднага след отделянето му от прилепите, нито, че е вземано само от най-горните пластове. При това положение датирането би показало много по-голяма възраст от действителната.
Възможно е също рисунките да са повторени хиляди години след създаването си с много по-прясно гуано и тогава датирането също ще покаже невярно време на създаването им.
От друга страна, в гуаното от рисунъка живеят бактерии и гъби, които постоянно опресняват въглеродния състав на краската. При радиовъглероден анализ багрилото би показвало много по-скорошна дата на направа от истинската. Така че, в случая с рисунките от Магура това е обречен на неуспех и неточност метод. Остават само косвените данни.
Свобода в датирането
Един от академичните изследователите счита, че рисунките са правени първо с охра, а в по-късно време са повторени с гуано. Според автора на „Посвещение в Магура” рисунките са направени още в началото с тор и никога не е рисувано с охра в пещерата. Основание за твърдението за охрата като първо багрило са бледите кафеникави петна, които се разстилат около отделните изображения. Те, обаче, се дължат на дифузия на багрилото в ерозиралия и порест горен пласт на пещерната стена, което говори за много висока възраст на рисунките, тъй като дифузията е много бавен процес. Охрата е потребна на науката, за да може да аргументира по-скорошна дата на създаването им. Известно е, че най-стари от всички рисунки са черните, а след това следват тези с охра и други цветни багрила. Затова липсата на охра запраща датата на направа на магурските рисунки с няколко десетки хиляди години назад и по-конкретно в периода от около 40 000 години преди Новата Ера – време, за което абстрактната мисъл е недопустима от научна гледна точка. Охрата значително би намалила притесненията на академиците, защото датира рисунките много близо до нашето съвремие и вече позволява да се твърди, че те са плод на влияние от някоя доказана цивилизация, имаща според историческата доктрина правото на абстрактна мисъл.
Ползите за доктрината от разделението в датирането
Академиците правят такива сложни завъртулки и пируети относно датирането, че не можем да не се трогнем и да не се запитаме защо. С разделянето на рисунките на периоди те си осигурят възможност да ги приближат все по-близо до нашето съвремие. Това им дава възможност да кажат, че по-просто изглеждащите са по-стари, а очевидно комплицираните са нови. Недопустимо е висотата на мисълта и културата от рисунките да се отнася към твърде ранни епохи, защото това е в противоречие с тезите на самата наука. Иначе ще се наложи да се признае, че в Магура са правени изображения на прецизни космически наблюдения далеч преди останалият свят да се е научил да извършва дори най-елементарни действия.
Въпреки интересите и стремежите на доктрината, на място е очевидно, че рисунките са наистина древни и, че всичките са с подобна възраст.
Академични предположения за смисъла на рисунките
Този „научен” подход води до твърдения от рода на това, че магурските рисунки са плод на влияние от Месопотамия, като всъщност няма и едно доказателство в подкрепа. Неговият автор се опира на една-единствена рисунка, която е много неясна. Той я разчита като мечка с птичи крака, което съответствало на човешкия стремеж от онова време да съчетава най-силните и почитани страни на животните в един свръхобраз. Според автора на спомената теза, тази култура се заражда в Близкия Изток, следователно, рисунките от Магура са плод на близкоизточно влияние и затова е нужно да са по-младички, за да са резултат от внос на месопотамска култура. Разбира се, че по 1/700-а част и то неясна и позволяваща фриволни интерпретации, ние не можем да съдим за цялото.
В историческата наука започва да се признава и друго, а именно, че високоразвитата шумерска цивилизация е създадена от хора, преселили се там от Балканите по времето на образуването на Черно море. Преносът на култура от там насам е стара хипотеза, която е изживяла дните си.
Стряскаща е самородността и оригиналността на рисунките. Те са уникални в своя стил и тематика и е очевидно, че са възникнали тук без влияние от други култури. Това е възможно само, ако направата на рисунките изпреварва появата на всички останали цивилизации. Иначе всичко би било наистина лесно – и датирането, и тълкуването им.
В други свои хипотези същият академичен автор набира повече смелост и заявява, че Магура е уникална библиотека на древността, която е повлияла развитието на средиземноморските култури. Основания за това действително има, защото се намират множество сходни символи между Магура и всевъзможни развити, много по-късни култури по близкия и по-далечен свят. Той, обаче, се ограничава в твърденията си до тук и не доразвива тезата си, която иначе би се доближила много до тезата на настоящата книга. Все пак с това потвърждава, че рисунките са символични и абстрактни, а не буквални и плод на материалния реализъм. Също така косвено потвърждава, че народите са се учили от рисунките, но може би и сам се стряска от посоката на размислите си и не ги довежда докрай.
Това осъзнаване и признание е истински праг в човешкото мислене. Едва след този момент е възможно задълбочено изучаване на рисунките. Това беше и е основната борба на автора на „Посвещение в Магура” – рисунките да се погледнат по нов начин, с което да си дадем шанс да ги разберем.
Други грешки при преноса на готови отговори
Във времето след откриването на рисунките са правени и други предположения за техния смисъл. Първо, по аналогия с други скални и пещерни рисунки, се заключава, че изображенията от Магура са буквални и изобразяват сцени от живота. Това твърдение от по-далечното минало търпи силни и основателни критики, но дълго се е приемало за азбучна истина е формирало силно невярна представа за действителността. То е изиграло дотолкова формираща роля по отношение на съзнанието, че на входната врата на пещерата е изобразена човекоподобна маймуна, все едно такива са били авторите на рисунките. Докато работи в Община Белоградчик, magus magnus видя проект за допълнително благоустрояване на района на пещерата. В този проект се предвиждаше възстановка на живота от древността с използването на манекени, които бяха дадени като илюстрация. Те представляваха примитивни хора, наклякали около огнище. Ето това е жестоката вреда от готовите отговори – повече от сто години ние не можем да си отворим очите, защото пред тях има наистина тъмни очила.
Доскоро се грешеше дори името на пещерата и се изписваше „Магурата”. В последните години, поради интернет дейността на Киковски и промяната в общото поле на съзнанието, което тя причини, различните табели вече указват, че става дума за „Магура”. Едно по едно и малко по малко. Важното е, че вече посоката е вярната.
Ако приемем за вярна битовата научна азбучна истина от по-далечното минало, следва, че на Балканите във времето на рисуването (преди няколко хиляди години според основните научни тези) са живели жирафи, хора с ръст на жирафи, рогати и ушати птици и три съвсем буквални и битови богини-майки, майстори йогини, с извънземен произход. Всички – мъже и жени, са ходили с широки триъгълни поли и блузи, като жените са носили огромни колани през кръста, а някои не са имали крака и глави. Трябва да направим и извода, че езерото не е съществувало, защото не е изобразено и, че тази култура е ловувала огромни птици с рога и уши, но не и риба. Налага се и озадачаващият извод, че растителност не е съществувала.
Изобщо, с реалистичния поглед към рисунките не си струва повече да се занимаваме. В тях наистина се съдържа реализъм и буквално значение, но те не са абсолютни и не са материален реализъм и буквализъм, а се отнасят до безтелесния свят на абстракциите. Затова изследователят трябва да прояви усет къде да използва един начин на четене и къде – друг, а също и дали става дума за материалния или за друг свят. Естествено, познатата ни наука е длъжна да говори само за материалния, но това си е неин проблем и не бива да го прехвърля върху нас.
Следва друго твърдение от малко по-висок клас – че в Магура са представени ритуални сцени. Ежедневният ум веднага вижда сред рисунките танцуващи мъже и жени, съвкупления след употребата на психотропни вещества и… това е. А изброените неща са все наши виждания от филмите за шаманите на разни примитивни племена, които филми са режисирани пак според представите на същата наука, защото тя формира човешкия светоглед в последните столетия, както религията е правела в миналото. Тук отново става дума за тълкуване на едва няколко от всички изображения и за прехвърляне на това тълкувание върху цялото. Останалите 90% от рисунките с този подход не могат да се обяснят задоволително, а не са толкова малко, че да са изключение и да се пренебрегнат като потвърждение на правилото.
Да не забравяме, че всеки човек вижда света според себе си. Така жадните за секс умове навсякъде виждат секс, жадните за кръв навсякъде виждат кръв и т.н. Всички знаем, че нашата археология, само да види улей в някоя скала, веднага казва, че по него е текла кръвта от жертвоприношенията, които са извършвани там. После малко се омекотиха нещата и вече вместо кръв по улеите започна да се лее вино и сперма. Едва ли е нужно да коментираме повече. Със сигурност всяка една култура прилага някаква обредност, защото това е свойство на гущерската природа на човешкият мозък, който има три равнища и най-дълбокото от тях е именно гущерско. Това значи, че човекът винаги ще има стремеж към обреди и няколко такива действително са изобразени в Магура. Но това обяснение, както се каза вече, не е напълно достатъчно, нито е единствено вярно. Все пак неговата цел е напълно ясна – по някакъв начин да се остане в рамките на един нисък интелект и цивилизационни достижения, които леко и без противоречия се вписват в официалната историческа доктрина. Така виждаме от страна на академичната наука не стремеж към опознаване същността на нещата, а към потвърждение на самата себе си.
Друг подход към рисунките
Идват накрая два момента – да се видят в рисунките абстрактни символи с тяхното значение и да се видят в рисунките синтезирани знания. Но това са две територии, в които академичната наука никога няма да навлезе, защото това ще значи да се обърне срещу основите си.
Ние трябва да проявим разбиране към научния свят и неговите стари правила и просто да го оставим да доизживее годините си, както му е угодно, без да се впечатляваме особено от него. Не можем да искаме твърде много, не можем да искаме от някого да навреди сам на себе си, правейки неприемливи за своя свят твърдения, които не са никак лесни за доказване. Затова, ако не сме удовлетворени докрай от предлаганото ни обяснение, трябва сами да го потърсим. Това е най-добре да стане по същия начин, по който е правено и в древността – чрез лично посвещение.
Твърде много думи се отделиха на академичния свят и то е заради факта, че в последните столетия науката оформя мирогледа на човека. Като виждаме колко недобре е направено това в случая рисунките от Магура, можем само да се плашим от размера на цялостната вреда, нанесена от академизма. Затова и толкова много се каза по въпроса, за да се прекъсне вярата в тази съвременна догматична система.
Дотук следва умовете на читателите да са донякъде разбъркани и вярата в научните хипотези да е разклатена, а това е нужно, за да се продължи нататък, защото по-натам нещата стават по-особени и не позволяват сред тях да се навлиза с твърдата убеденост, че вече всичко знаем. Особено, ако то ни е казано от някого.
През 2004 г. BBC News публикува статия за изследване на учени от университета в Бордо и БАН относно открити животински кости в пещерата Козарника в северозападна България. Върху костите има нарези, които се смятат за символи с датировка 1.4-1.2 милиона години. Това ги определя като най-ранната човешка символична изява.
През 2015 г. сп. Нейчър публикува статия за открити геометрични изображения върху мидени черупки от остров Ява (където се намира и пирамидата Гунунг Паданг), интерпретирани като „показателни за съвременното познание и поведение“, датиращ отпреди половин милион години – което е с 300 000 години по-стара от предполагаемата първа поява на анатомично съвременни хора на нашата планета.