И създаването на рисунките, и посвещаването в техния смисъл са неминуеми без използването на пещерата, в която са изобразени. Затова тя и нейните особености се явяват съществена част от разбирането на магурското учение. Освен това, че пещерите се явяват проводници на енергии между ядрото на планетата и космоса, което има голямо значение за изобразяването и посвещаването, то и самото физическо преминаване през нея е изключително важно и определящо за разбирането, защото поражда множество психологически явления у посвещавания.
Да си представим дълбоката древност. Има два основни варианта – хората са били развити технологично и са имали всякакви нужни средства да влизат в големи пещери; хората не са били развити технологично и са ползвали факли, за да си светят.
И двата варианта водят до много интересни разсъждения. Първо, ако едно човечество е развито подобно на нас, защо ще изгражда училище в пещера, а не на повърхността, както масово правим днес? Можем да си отговорим лесно, защото имаме такива примери. Някои неща не могат да станат по еднакъв начин навсякъде, а само на особени места. Това значи, че едно развито древно човечество е търсило някакво особено, специфично въздействие, което е могло да бъде постигнато само в недрата на Магура. Защото големи пещери има на много места, но там рисунки няма – има ги само в Магура. Ако все пак хората тогава имаха развито технологично общество, защо не благоустроиха пещерата още по онова време?
Второ, ако човечеството е било на примитивно технологично равнище, защо е положило всички тези усилия, за да направи рисунките там, където след това трудно ще стига до тях за целите на посвещенията? Отговорът отново е същият – търси се някакво специфично въздействие на пещерата, каквото не може да се намери на друго място.
Понеже не се намират следи от високо технологично развитие в тези времена, следва да приемем, че човечеството от онова време е ползвало примитивни технически пособия като факли и несъвършени дрехи и обувки.
С такива е много трудно да се влиза в пещери. Подовете им често са осеяни с остри камъни, паднали от тавана при земетресения, и големи неравности, хлъзгави и опасни са. Не са рядкост шахтите, които изникват изневиделица, още повече на трепкащата светлина на факлата, която преди всичко свети в очите на човека, а после и наоколо. От друга страна, факлите не горят твърде дълго, а при угасването си отделят силно задушлив и плътен дим, който не се издига нагоре и не излиза навън като по комин, а се охлажда от стените на пещерата и пада на пода. Така той остава в пещерата много, много дълго време.
Който не е опитвал, нека провери сам. Направете си факла, като увиете парцали около пръчка и ги напоете със смола, мазнина или нафта – всички тези вещества горят лесно, но отделят много сажди и при угасването си димят наистина силно. Отидете с такава факла в някоя по-дълбока пещера и опитайте да останете там няколко часа с нея. Факлата ще гори до петнадесет минути, не повече – значи, ще трябват десетина факли. От своя страна, десетина изгорели и угаснали факли ще отделят толкова много дим в пещерата, че човекът може да умре от задушаване и отравяне.
Така си представяме сега нещата, че хората са правили рисунките и са влизали при тях с помощта на факли, но не сме на прав път. Грешим и, когато мислим, че хората в древността по принцип са живеели в пещерите. Отново призовавам всеки да опита да направи това лично. Нашите учени, разбира се, не са живели в пещери, затова могат свободно и на воля да изказват такива твърдения. Така се стига до множество масово приети, но недомислени предположения.
Намират се следи от дървени жилища в Магура, което значи, че хората са били напълно способни в технологично отношение да изградят поселища на открито, още повече че дървесината е донесена отвън, тя не расте вътре в пещерите. Това значи също, че преди влизането в пещерите, хората са живели навън, където са имали свои изградени поселища и откъдето са донесли умението да строят изобщо. Те са опитали да устроят обширното пространство на Триумфалната зала по подобие на своето поселище от повърхността, както хората винаги правят, когато се преместят на ново място. Едно човечество, което още от първите си дни е заживяло в пещера, няма да има потребност да създава строежи и няма да има това умение. По този начин и сами заключаваме, че това не са били чак толкова диви и примитивни хора, колкото е подходящо за еволюционната теория, които са скитали бездомни и са предпочитали пещерите, защото не са умеели да изграждат собствени заслони и дори къщи.
На основата на тези следи от дървени жилища за Магура се твърди, че е била обитавана дълго време в различни епохи от хора, които са изградили цяло селище в най-близката до входа зала, наречена сега Триумфалната зала заради размерите си. Там са намирани кости и сечива, както и останки те от жилища. Но при неприветливостта на живота в пещера тези хора следва да са били подгонени от много по-лоши неща на повърхността на земята, където по принцип са живели, за да се решат да живеят за някое време в дълбините й. Например, един от археологическите пластовете, който е на възраст между 40 и 50 хиляди години съдържа много човешки следи, включително и разбит череп на дете. Същият пласт е силно изпълнен със скални отломки от тавана на пещерата. Това значи, че в период на земетресения, когато самата пещера е ставала нестабилна и опасна, хората все пак са я предпочитали пред откритите пространства.
Съвременната наука открива следи в земната кора от миграция на полюсите по това време, като силата на магнитното поле на Земята тогава спада до около 5% от сегашната. Тези колебания са продължили почти цяло хилядолетие и са се случили преди около 42 хиляди години – периодите съвпадат. Това е време, което читателят е добре да запомни – 42 хилядолетия назад, както и посочените тук събития от тогава, защото по-късно в книгата ще ги види в друга светлина.
Вредната слънчева и космическа радиация при толкова слабо магнитно поле е била действително убийствена, но телесните вреди от лъченията не са единствения опасен ефект. При много ниски стойности на магнитното поле човешкият мозък започва да работи различно от нормалното и хората скоро полудяват. Това е забелязано при ранните полети на хора в космоса и е избегнато, като са създавани изкуствени магнитни полета в летателните апарати и около скафандрите на космонавтите. А големите скални масиви имат магнитна инертност и пазят своето магнитно поле, веднъж формирало се, независимо от измененията на земното. Тогава в големите пещери е било възможно да се намери спасение от тези въздействия – силната радиация и полудяването от слабото магнитно поле, а също и от изключителни студове, жеги и суши. Магнитното поле на скалния масив не може да се мери по сила с това на Земята в нейното нормално състояние, но все пак предлага някаква защита.
При отслабването на магнитното поле хората започват да чуват гласове в главите си и да имат привидения. Магнитното поле е част от енергията, която поддържа матрицата на съзнанието и неговите представи и ограничения. Те имат важна роля в ежедневния живот и в поддържането на стабилността на психиката на индивида и обществото. Отслабването на полето прави матрицата слаба и материалната привързаност на ума и съзнанието се разхлабва, появяват се преходи към всеобщото съзнание. С това човекът получава огромен поток от неизвестна му до момента информация, която може не само да промени светогледа му, но и да го унищожи, ако процесът не се извършва достатъчно бавно.
Както ще се види по-нататък в книгата, по това време се явява Девата, точно в епохата Дева. Това е богинята-майка, която в Магура е представена като Великия учител на човечеството. Дали тя е телесно или безплътно същество, трудно е да се каже. Възможно е да е само абстрактно понятие, което се отнася именно до промяната в съзнанието, случила се в този период. Но принудителното пребиваване в Магура е давало възможност хората да срещнат в нея същества от земните недра. Не е много вероятно да успеем да отсеем напълно истината от измислицата и да изясним какво точно се е случило с местните хора преди 42-43 000 години. Сигурно е, обаче че след това те многократно се завръщат в пещерата и създават рисунките. Значи, нещо е продължавало да привлича хората там и то не е било забравено или не се е позволявало да бъде забравено.
Въпреки очевидните ползи от укриването в пещерата по време на атмосферни и магнитни катаклизми, цената на това спасение е била огромна, защото пещерите са изключително неприветливи обиталища. Немислимо е паленето на огън в пещера, нито дори пред нейния вход, защото тя засмуква топъл въздух отвън, включително и издигащия се дим. По тази причина пещерата ще бъде постоянно изпълнена с дим, а така не се живее – само за два часа се получава жестоко главоболие а не след дълго ще дойде и смъртта. На ред идват сравнително ниските температури, а също и голямата и постоянна влажност на въздуха, която съсипва човешкото здраве.
Нашата археология уж е открила древно огнище в Магура, което подкрепя тезата й, че хората са живели трайно там и са се чувствали вътре напълно естествено, но това огнище е много неубедително. Един по-внимателен поглед веднага разкрива, че това нещо не е било никога огнище, а просто е част от пръстта на пода, която е изсечена от археолозите с такава форма. Пластовете на околната пръст и на „огнището” вървят по един и същи начин и на една и съща височина. Ако наистина имаше огнище, то трябваше да бъде от еднороден материал без пластове и да се откроява на фона на пръстта. Това „огнище” е една лъжа и всеки може да отиде и да види, нищо че в него бяха сложени два-три клона за илюстрация. Те не са достатъчни за превръщането на измислицата в истина. Така представата за голямата Труимфална зала на Магура, която е ползвана по принцип като пълноценна жизнена среда започва да страда от силна необоснованост. В пещерата човекът е живял силно осакатен живот и стремежът на хората е бил да не се задържат там повече от неизбежното. Пребиваването вътре не е било постоянно, а само временно решение и то заради нещо далеч по-ужасно на повърхността.
А науката много разчита на това „огнище” и на поселището, защото чрез тях обяснява създаването на рисунките преди едва няколко хилядолетия, от което време датират „огнището” и останките от древните къщи. Така и така хората са били в пещерата и са си живели там, колко му е било да идат още малко навътре и да рисуват. Така се постига и друг желан ефект, а именно направилите рисунките да се представят като ниско развито общество, което е живяло в пещери. Въпросът тогава е, защо не рисуваха около поселението си. Ако рисунките действително бяха създадени от тези временно пребиваващи в пещерата хора, те трябваше да се намират и на други места, дори без да имат тази абстрактност – поне някакви други рисунки из пещерата да се бяха намерили.
С това се явява озадачаващият извод, че рисунките не са възникнали еволюционно, а са се взели отнякъде в своята цялост и завършеност.
Какви са по-правдоподобните последователност и съдържание на събитията? Преди 50 000 години homo sapiens има съвременно тяло, но примитивен ум, което се демонстрира от пълната липса на сложни предмети от онова време. Изминават 7-8 000 години и homo sapiens изживява бедствието на миграцията на полюсите от преди 42-43 000 години, съпроводена със земетресения. От това време датират много по-усложнени оръдия на труда. Въпреки смъртоносния риск от падащи камъни, все пак пещерата е за предпочитане пред откритите пространства. През това време съзнанието на homo sapiens търпи бурно развитие с помощта не само на отслабеното магнитно поле на Земята, но и на съвсем телесни същества. Далечните ни предци напускат пещерата, но запазват здрава и регулярна връзка с недрата й, като участват в по-нататъшното просветление на човечеството чрез разпространение на знания от центъра на Балканите навън. Така, например, една от културите от пещерата Козарника, която се намира на около 15 км от Магура, датирана от преди около 36-39 000 години показва висока степен на развитие и влияе на развитието на хората от Средна Европа, живели няколко хилядолетия по-късно. Пак по времето на тази култура от Козарника, хората от белоградчишката околност демонстрират изпреварващо развитие спрямо останалите хора от Балканите. В други пещери и техните околности на територията на днешна България също са намирани следи от хора, които обаче нямат културна връзка с тези от Козарника и се намират на по-примитивно равнище на развитието си. Това значи, че благодарение на укриването на част от населението в Магура по време на катаклизмите, местното човечество изживява продължителен подем в развитието си. Какво точно се е случило в Магура, можем само да гадаем, но можем и да се доверим на два източника – местните народни предания и самите рисунки. И двете говорят за нечовешки същества-учители, които живеят в дълбините на подземния магурски свят. Разбира се, макар рисунките да са пред очите на всички, включително и на учените, те нямат правото да изкажат такава хипотеза. Ние, обаче, имаме правото да допуснем и тази възможност. Това е правилно, защото не е възможно да съществува по-достоверен източник от самия разказ на съвременниците.
Поради тази най-важна причина – възможността за хилядолетен контакт с Учителите, рисунките са направени именно в Магура, а не на друго място. Затова и по традиция, а след това и поради необходимост заради фактическото разположение на рисунките, посвещението се извършва пак в същата пещера.
Сега пещерата е благоустроена – изградени са пътеки, стълбища, парапети и е осветена. Това прави придвижването в нея наистина лесно и достъпно за всеки. Но, когато всички тези удобства все още не са съществували, движението вътре е било много трудно. Още повече с факли, което постоянно навежда на мисълта, че факлите са мит, а в действителност осветяването е ставало с друга технология. Но нека за сега изберем да се придържаме към факлите. Някои от залите са толкова големи, че за осветяването им се използват десетки съвременни прожектори. Няколко човека с факли нямат шанс да огледат такава зала напълно, което е задължително условие за проучването на пещерата. А още по-особено стои въпросът с Галерията с рисунките. Не само, че се намира на 300 метра от входа на пещерата, но преди благоустрояването входът на галерията е висял над десетметровата пропаст, която се получава при преминаването към следващата зала. До входа на галерията е водела единствено една стръмна и хлъзгава стена. Тази галерия е била толкова непристъпна през цялата история на пещерата, че в нея не са намирани никакви следи от животни, освен от летящите прилепи, докато във всички останали зали и галерии са налични животински кости във всички пластове.
Значи, първо някаква група от хора трябва да вървят 300 метра с факли през пещерата, което би отнело поне един час. След това в условия на недовиждане трябва да намерят тесния вход на Галерията с рисунките, който виси над пропастта. В една ръка да държат факла, а с другата да си помагат при хлъзгавото катерене по загладена от вода стена. Да влязат в галерията и да започнат да рисуват, докато бавно се задушават заради липсата на проветрение и горенето на факлите. След няколко часа рисуване трябва да си тръгнат и за всичкото това нещо е нужно да употребят навярно около сто факли, които са носили със себе си. Поради липсата на въздушно течение в галерията, там не би могло да се влиза в следващите месеци, а дори и години. Дори сега, когато не се пали никакъв огън вътре, има места, където заради гниенето на прилепската тор и липсата на проветрение едва се диша. Следващите няколко рисунки са могли да се направят едва след много време.
Едно такова древно и примитивно общество, което е било и малобройно и навярно недохранено, не може да си позволи подобни експедиции. Те отнемат твърде много ресурс, който е нужен на обществото за набавянето на храна. Веднъж или дваж в рамките на едно поколение е било възможно да се съберат сили и да се ходи там при това равнище на технологиите, което е наистина недостатъчно, защото за това време могат да се направят само няколко рисунки.
Въпросите са твърде много и всички сегашни предположения се оказват много наивни, ако се премислят в детайли. Причината е, че е голяма рядкост някой изследовател да мисли със собствената си глава, а още по-голяма рядкост е да изживее нещата. Основно се преповтарят стари хипотези, които никога не са били проверявани лично от авторите си, нито са били достатъчно премисляни. Нещата в Магура са станали по някакъв начин, който ние сега не можем или отказваме да си представим.